2 دسامبر 2022 - با نزدیک شدن به کریسمس، محققان دانشگاه استرالیای جنوبی به مردم یادآوری می‌کنند که خواب خوب شبانه را در اولویت قرار دهند زیرا تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خواب مشکل دار، ممکن است با عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط باشد.

در اولین مطالعه از این نوع، محققان دریافتند افرادی که مشکلات خواب را گزارش کرده اند به طور متوسط ​​احتمال بیشتری دارد که شاخص های قلبی متابولیکی - نشانگرهای التهابی، کلسترول و وزن بدن – ضعیفی داشته باشند که می تواند به ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

در استرالیا تقریبا یک میلیون بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 2 هستند. در سطح جهان، دیابت نوع 2 بیش از 422 میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده است.

دکتر لیزا ماتریسیانی، محققUniSA ، گفت: جنبه های مختلف خواب با عوامل خطر ابتلا به دیابت مرتبط هستند، همه می‌دانند که خواب مهم است. اما وقتی به خواب فکر می‌کنیم، عمدتاً بر روی این که چند ساعت در شبانه روز می خوابیم، تمرکز می‌کنیم، در حالی که باید به تجربه ی خواب خود به طور کلی نگاه کنیم. این که چقدر راحت می‌خوابیم، چه زمانی به رختخواب می‌رویم و چه زمانی از خواب بیدار می‌شویم، و عادات خواب ما چقدر منظم است، اینها ممکن است به اندازه مدت زمان خواب مهم باشند.

در این مطالعه، محققان ارتباط جنبه‌های مختلف خواب و عوامل خطر ابتلا به دیابت را بررسی کرده و ارتباطی را بین مشکلات خواب و خطر ابتلا به دیابت نوع 2، یافتند.

در این مطالعه بیش از 1000 بزرگسال استرالیایی* با میانگین سنی 44.8 سال مورد ارزیابی قرار گرفتند. محققان طیف وسیعی از ویژگی های خواب را در میان این افراد مورد بررسی قرار دادند: مشکلات خواب خود گزارش شده، مدت زمان، زمان بندی، کارایی و تغییر پذیری روزانه ی طول مدت خواب.

دکترماتریسیانی،گفت: افرادی که گزارش کرده‌اند که مشکل خواب دارند، بیشتر دارای شاخص توده بدنی بالاتر و همچنین نشانگرهای خونی کلسترول و التهاب بودند. زمانی که یک وضعیت به شدت جدی می شود و باید تصمیمی گرفته شود،می دانیم که باید خواب خود را در اولویت قرار دهیم تا به حفظ سلامتی مان کمک کنیم. تحقیقات بیشتری لازم است، اما همانطور که این مطالعه نشان داد، مهم است که به کیفیت و کمیت کلی خواب به عنوان یک کل فکر کنیم، نه فقط به یک جنبه از خواب بپردازیم.

یادداشت

•         *بیشتر شرکت کنندگان (87 درصد) مادر بودند.

•         تقریباً نیمی از شرکت کنندگان (48 درصد) گزارش کردند که هرگز مشکلی در خواب نداشته اند.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2022/12/221202112517.htm